Populárne Príspevky

Redakcia Choice - 2024

Leto celý rok: Ako som sa presťahoval s manželom a mačkou na Cyprus a nenechajte si ujsť

Keď hovoríme o pohybe, v prvom rade reprezentujeme cestu z chladného Ruska do krajiny, kde je teplo v ktoromkoľvek ročnom období. Naša hrdinka urobila práve toto: hovorili sme s Martou Sacharovovou, ktorá sa pred tromi mesiacmi presťahovala z Moskvy do Limassolu, o tom, aké to bolo žiť v „večnom lete“ a o výhodách a nevýhodách Cypru.

Ako skončiť v jeden deň a nie zabiť mačku lietadlom

Žila som v Moskve osem rokov a presťahovala som sa do hlavného mesta Saratova. A hoci mám novinárske vzdelanie, dlhú dobu som nepracoval profesiou: došlo k ďalšiemu finančnému kolapsu a prudkému poklesu miezd. Ako je to často v prípade novinárov, išiel som do PR a podarilo sa mi pracovať, vrátane Museon a Gorkého parku. Skutočnosť, že som sa venovala PR, mi pomohla: V súčasnosti mám na starosti slobodné povolanie, ktoré dohliada na kultúrne podujatia, ako sú festivaly a koncerty. Mám naj banálnejší dôvod na presťahovanie sa (a pravdepodobne sa jej nebude páčiť niekto iný): môj manžel sa rozhodol presťahovať na Cyprus. Jeho spoločnosť otvorila kanceláriu v Limassole, ktorú teraz riadi. Všetko sa udialo rýchlosťou blesku: napríklad na jeden deň som prestala, pretože až do poslednej chvíle nebolo jasné, či sa skutočne pohybujeme. Zároveň som nikdy nesnívala o cudzích krajinách a rada by som žila v Moskve; ale keď starý tím opustil milovanú Museone, zmena práce bola len otázkou času.

Bez víz na Cypre môžete zostať deväťdesiat dní každých šesť mesiacov - aby ste mohli odísť, musíte sa obrátiť na konzulát v Rusku. Nemusíte poskytovať dokumenty ani výpisy z účtu: môžete jednoducho napísať, čo chcete vidieť na ostrove, a budete poslaný späť formulár, ktorý budete musieť ukázať na letisku - ak, samozrejme, ste láskavý, aby ste to skontrolovali. Keďže tu nechceme odísť, už sme požiadali o dlhodobé víza na Cypre: manžel je pracovník a ja som návštevník. Je to jednoduché: potreboval som röntgen, krvný test a niekoľko dokumentov. Pracovné vízum je samozrejme zložitejšie: na to musíte preukázať, že ste si prenajali kanceláriu, máte zamestnancov, veľkú sumu peňazí na účte pre prevádzkové náklady spoločnosti a tak ďalej.

Väčšinu peňazí a úsilia museli vynaložiť na prepravu vecí a mačky. Keď sme si s nami vzali dvadsaťpäť kilogramov, zvyšok sme poslali na loď - šli tri mesiace a prišli len včera. Niekto požiada priateľov, aby priniesli trochu, niekto pošle svoje veci lietadlom - ale všade sú problémy. Dokonca aj keď opúšťame nábytok v Rusku, zaplatili sme za prepravu vecí štyri tisíce eur. Druhým problémom je mačka. Potrebovala si kúpiť špeciálneho dopravcu, urobiť čip, očkovanie, pomoc pri odchode - to je pre zviera samozrejme obrovský stres. Pri vstupe do krajiny sme museli zaplatiť sto eur za jeden certifikát - aj keď, ako sa zdá, práve sme sa dostali do rúk miestneho veterinára.

Hlavné mesto, rozdelené vojnou, a ruská diaspóra

Teraz žijeme v Limassole. Pred cestou som bol dvakrát turista na Cypre a počas tejto doby som bol schopný vidieť oveľa viac ako ostatní miestni obyvatelia: Cyperčania len zriedka cestujú po ostrove. Prvýkrát sme jazdili na bicykli z Larnyky do Limassolu, potom do Paphosu a späť pozdĺž južného pobrežia. Na druhej ceste sme zasiahli severnú časť Cypru. V sedemdesiatych rokoch došlo na ostrove k vojenskému prevratu a odvtedy bola krajina rozdelená na dve časti: tureckú a cyperskú. Turci nazývajú severnú časť tureckej republiky Severný Cyprus, ale svetové spoločenstvo tento štát neuznáva.

Hlavné mesto Cypru, Nikózia, je jediné na svete, rozdelené na dve časti, mesto má dokonca dvoch starostov - tureckých a gréckych. Juh vyzerá ako obyčajný rezort a je veľmi odlišný od severu, s vojenskými stanoviskami a nárazníkovou zónou. Veľa v severnej časti ostrova zostáva rovnaká ako predtým, ale postupne upadá - napríklad v krásnych cyperských domoch sú okná na niektorých miestach rozbité. Ale severná časť je oveľa divokejšia a príroda je zaujímavejšia, bližšie k samotnému okraju ostrova je národný park, kde nie sú ani lampy, ani budovy - len prázdna cesta do ničoho. A hoci Nikózia je hlavným mestom de jure, de facto život je v plnom prúde v Limassole; Nikózia nechodí do mora, takže tam väčšinou študujú a pracujú.

Hlavné mesto Cypru je rozdelené na dve časti, mesto má dokonca dvoch starostov - tureckých a gréckych. Juh vyzerá ako obyčajný rezort a je veľmi odlišný od severu, s vojenskými stanoviskami a nárazníkovou zónou

Existuje veľa ľudí z Ruska v Limassole - často počúvam, že 20% obyvateľstva sú Rusi; Neviem, či je to pravda, ale je tu naozaj veľa obchodov a škôl v ruskom jazyku. Limassol, na rozdiel od zvyšných miest Cypru, je veľmi rôznorodý, hoci malý: sú tu pláže a kluby, konajú sa koncerty - zvyčajne sem prichádzajú na výlety. Súčasne, na rozdiel od, povedzme, Paphos, všetok život nie je sústredený okolo pláže: je tu staré mesto s hradnou časťou a obchodné centrum s kanceláriami a obchodmi pre pracovníkov s bielymi goliermi.

Ale spočiatku som to vôbec nevedel: zdalo sa mi, že po Moskve nebudem schopný žiť v meste, kde je hlavnou zábavou more. Niektoré z mojich obáv boli opodstatnené: napríklad sú tu dve kiná - prínos filmu je buď v angličtine, alebo s anglickými titulkami. S koncertmi z Ruska prichádzajú okrem Shevchuk alebo "Leningrad". Miestne fotogalérie sú tiež zvláštne: raz vo vnútri si uvedomujete, že toto je len sklad reprodukcií. Tam je docela dobré múzeum umenia a remesiel, ale to funguje len od ôsmich do dvoch. Keď som sa po dlhých pokusoch konečne mohol dostať tam, mal som pocit, že nie všetky exponáty boli skutočné: niektoré koše vyzerali, akoby boli kúpené v Zare. Ak však pre vás kultúrny život nie je dôležitý, v Limassole to nie je zlé.

Leto po celý rok, "Kumbaros" a lacné ubytovanie

Hľadanie bývania na Cypre je jednoduché: existuje niekoľko webových stránok realitných kancelárií, na ktorých môže byť len niekoľko desiatok reklám - ale všetky sú skutočné. Takmer všetky apartmány sú dobré, žiadna "babiččina oprava" - neviem, možno ich Cyprus natrie tak veľmi - zostáva len vybrať si pohľad z okna. Takmer všetky nájomné bývanie nie je vlastníkom a realitných kancelárií. Náš byt patrí napríklad majiteľovi agentúry a toto je veľké plus: nás mučia šekmi, nezaujíma nás, či v stenách robíme diery. Na Cypre má zmysel využívať služby realitnej kancelárie aj preto, že prenajímateľ platí províziu agentúry, a nie tú, ktorá ju plánuje vstúpiť.

Prenájom bytu na Cypre je lacnejšie ako v Moskve: prenájom jednoizbového bytu bude stáť dve až päťsto eur. Prenajímame dvojizbový byt za osemsto eur, ale v skutočnosti sú tu tri izby: dve spálne a obývacia izba - okrem bytu je veľký, s výhľadom na more. Ak hovoríme o cenách v zásade, potom je lacné a chutné jedlo: tam sú čerstvé miestne zeleniny a ovocia, mäso, morské plody. Účet v kaviarni začína od ôsmich eur, a súbor potravín v obchode bude stáť tridsať až štyridsať eur. Jediné, čo sa mi zdalo drahé, bolo oblečenie, kozmetika a podobne. Zdá sa mi, že je to v Moskve lacnejšie a výber je oveľa väčší. Ďalším plusom Cypru pre tých, ktorí pracujú s Ruskom, sú lacné a krátke lety: letenka stojí od desiatich do pätnástich tisíc, let trvá približne dve hodiny. Cestovanie po Európe je tiež lacné vďaka nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a do Turecka, Grécka a Izraela sa môžete dostať loďou.

Hlavná vec je, že Cyprus je vždy stabilne teplý, nepočítajúc veľmi horúce leto: už v apríli to bolo plus 30. Ďalším významným rozdielom oproti Rusku je, že na úrovni domácností neexistuje korupcia, takže ani polícia ani lekári neberú úplatky. Je pravda, že Cyprus je prosperujúcou "zmluvnou" spoločnosťou: mnohé otázky sa riešia vďaka priateľom. Tam je dokonca špeciálny koncept - "Kumbaros", to znamená "priateľ". Kumbaros v polícii môže pomôcť zbaviť sa pokuty, Kumbaros v migračnej agentúre vloží vašu zložku s dokumentmi nad zvyškom. Miestni obyvatelia veria, že je dôležité urobiť čo najviac známych. Napríklad žena nás nedávno zaviedla do práce a okamžite si s nami vymenila telefónne čísla a povedala nám, ako to môže byť užitočné.

Pravidelný život na ostrove opustených žien

Cyprus je ostrov áut, a ak nechcete ísť, ako ja, potom je to veľký mínus. Tu sú dobré cesty, zostávajúce z koloniálnych čias a všetko je naostrené autami. Takmer každý druhý rezident má auto - výhoda ojazdených vozidiel je lacná. Je pravda, že autá sú zaparkované tam, kde chcú: všetky chodníky a chodníky sú vyrobené, ale to nikoho neruší.

Verejná doprava je veľmi slabo rozvinutá: až do určitej chvíle tam vôbec nebola, a keď sa objavila, stále zostáva veľmi žiadaná. Napríklad je tu trasa pozdĺž pobrežia a pár medzimestských autobusov - je to stále radosť dostať sa do nich s davom. Mnohé učebne - vodopády, hory a rokliny - sa nedajú dostať verejnou dopravou ani bicyklom. Pre cudzincov je zároveň ťažké získať práva, pretože skúška musí byť vykonaná v gréčtine.

Taxík je drahý: kilometer stojí euro. V meste, kde sú vzdialenosti malé, nemá zmysel pohybovať sa okolo a napríklad cesta z Limassolu na letisko v Larnake bude stáť sedemdesiat eur. Ďalšou nevýhodou je drahá elektrina a voda. Voda sa hromadí v rezervoároch v horách, odkiaľ sa čerpá pre celý ostrov. Zdá sa, že život tu je raj, ale v zime je chladnejší ako v Rusku: nie je k dispozícii ústredné kúrenie, ľudia chodia doma v bundách a vlnených ponožkách; leto je tak horúce, že je ťažké vychutnať si počasie, ak nie ste na pláži.

„Zmluvná“ spoločnosť na Cypre prekvitá - mnohé otázky sa riešia vďaka priateľom. Existuje dokonca špeciálna koncepcia - "Kumbaros", to znamená "priateľ"

Ľudia na Cypre sú pokojní: všetky otázky sa riešia veľmi pomaly, aj keď je to pre nich výhodné. Miestny rytmus ma nijako neovplyvňuje, pretože pracujem z domu s ruskými projektmi. Pre manžela bolo ťažké reorganizovať - ​​obchodné procesy závisia od neho. Po celú dobu rozpráva o tom, ako nemôže v banke nič dostať, pretože pracujú do jednej hodiny popoludní. Alebo, napríklad, bol veľmi nahnevaný, že mobilná komunikácia musí byť platená v kabíne: neexistujú žiadne stroje na platbu, ako my. Internet na Cypre nie je veľmi rozvinutý, ale ľudia ho nepoužívajú. Veľa spoločností má veľmi zlé stránky alebo vôbec žiadne a je tu len sotva živá stránka na Facebooku. Ak chcete zaplatiť za nákup v internetovom obchode s cyperskou plastovou kartou, musíte získať kľúčový reťazec v banke: keď si kúpite online, kód, ktorý musíte zadať na webovej stránke, príde do tohto kľúčového reťazca, nie do telefónu.

Predpokladá sa, že Cyprus je ostrovom opustených žien: bohatí ľudia tu často berú svojich manželov s deťmi a nechajú ich na leto. Ale nenechám si ujsť a nestratím srdce: ja sa nudím sám so sebou. Mám veľa práce, mám niekoľko projektov naraz a mám len čas prejsť z jedného do druhého. Keď mám voľný čas, chodím, chodím do kina. Tiež som začal hrať šport: v Moskve na to nie je dosť času, ale je tu veľa a nekonečné možnosti. Počasie je ploché, takže môžete trénovať vodné športy, SUP jógu na palube a windsurfing - sezóna sa otvorila, takže sa budem učiť všetko. Začala som tiež veľa behu a cyklistiky.

Ak sa nad tým zamyslíte, aj napriek tomuto pohybu sa zmenilo málo: slnko je vonku, veľmi chladné počasie, ale môj manžel a ja pracujeme a stretávame sa len večer. Nie je veľa času komunikovať s ostatnými. Hlavní priatelia stále zostali v Moskve, ale tu sme sa stretli s niektorými miestnymi obyvateľmi - spolu sme chodili na turistiku, niekedy sa stretávame v meste. Sme tu už tri mesiace a neplánujeme sa vrátiť - môj manžel má dlhodobý projekt. Aj keď sme spokojní so životom na Cypre: keď sa ráno zobudíte a slnko svieti mimo okna, je oveľa ľahšie vstať.